RSS Facebook

Akustikem koncertního sálu v Brně se stane společnost Nagata

The Seat of the National Polish Radio Symphony Orchestra (NOSPR), Katowice

TISKOVÁ ZPRÁVA, 1. prosince 2018

Nagata Acoustics America, Konior Studio a Architekti Hrůša & spol., Atelier Brno. Tento tým se podle všeho stane dodavatelem projektové dokumentace pro stavební povolení a projektové dokumentace pro nadzemní části Janáčkova kulturního centra. Tedy nového koncertního sálu, ve kterém najde zázemí Filharmonie Brno. Odborná komise dnes doporučila zadavateli, aby vybral tento tým. „Jsem nesmírně rád, že konečně známe jméno vítěze a můžeme tedy pokračovat v přípravách projektu. Výběrové řízení bylo velmi náročné a složité,“ uvedl náměstek brněnského primátora Matěj Hollan. „S vítězným týmem jsem velmi spokojený. Nagata totiž patří mezi nejuznávanější akustické společnosti na světě,“ zdůraznil Hollan.
Do soutěžního kola se kvalifikovaly dva týmy, komise hodnotila cenovou nabídku, kterou předložily. Podle zákona o zadávání veřejných zakázek musela vybrat nabídku s nižší cenou. Druhý tým komise vyloučila pro nesplnění podmínek požadovaných zákonem o zadávání veřejných zakázek. Nyní běží patnáctidení lhůta na podání odvolání, poté může město uzavřít smlouvu s vítězným týmem. „Prvním úkolem projektantů bude provázání podzemní a nadzemní části stavby. Dělníci nyní ukončují první etapu, tedy podzemní garáže, kterou mají předat v lednu příštího roku,“ dopnil Hollan.
Společnost Nagata Acoustic v čele s Yasuhisu Toyotou navrhla od roku 1971 bezmála šest desítek koncertních sálů po celém světě. V kvalifikačním kole se prokázala nejnovější realizací z Paříže, Šanghaje a polských Katovic. Je známá také díky nedávno otevřené budově Labské filharmonie v Hamburku. Druhým členem týmu je architekt Tomasz Konior, který se společností Nagata navrhl zmíněný sál v Katowicích. Trojici doplňuje brněnský architekt Petr Hrůša se svým studiem jakožto subjekt zajišťující autorizace a kvalifikace, které vyžaduje český právní řád.
Výběrové řízení na projekční tým město vypsalo loni v srpnu. A od počátku se netajilo tím, že nastavilo podmínky velmi přísně. „Podobný specifický prostor vznikl v České republice před více než sto lety – byla to Smetanova síň pražského Obecního domu. Není tedy mnoho odborníků, kteří s takovými projekty mají zkušenosti,“ vysvětlila ředitelka Filharmonie Brno Marie Kučerová. Město proto v podmínkách soutěže požadovalo, aby se každý tým jako celek prokázal realizací nejméně tří sálů pro symfonickou hudbu s potřebnou kapacitou a přirozenou akustikou, délkou praxe nebo zkušeností se stavbami podobného objemu v památkové zóně. „Tým navrhne podobu koncertního sálu – jeho tvar, odhlučnění, umístění varhan, materiály a podobně. Tedy srdce celého koncertního domu,“ dodala Kučerová.
Nový koncertní sál se má otevřít v sezóně 2020 – 2021. Nabídne kapacitu přes 1200 míst a akustické parametry nejvyšší světové úrovně. Celkové náklady mají dosáhnout 1,276 miliardy korun. Podle memoranda z 1. října 2016 má stát přispět částkou 600 milionů korun, město Brno 562 miliony a Jihomoravský kraj 100 miliony korun.

 

O projekčním týmu Sálu pro Brno

Tomasz Konior (1968)

  • generální projektant týmu
  • polský architekt a urbanista
  • zakladatel, majitel a hlavní architekt společnosti Konior Studio
  • architekt mezinárodně oceňovaného koncertního sálu v polských Katowicích
  • držitel mnoha mezinárodních ocenění a titulů

 

Yasuhisa Toyota (1952)

  • Hlavní akustik týmu
  • ředitel americké pobočky společnosti Nagata Acoustics založené v roce 1971
  • společnost má na svém kontě přes šest desítek koncertních sálů po celém světě, Toyota je hlavním akustikem padesáti z nich
  • mezi jeho nejoceňovanější sály patří například Walt Disney Concert Hall v Los Angeles, Suntory Hall v Tokiu, Helsinki Music Center, z poslední doby potom sál Elbphilharmonie v Hamburku, nyní je pověřen renovací koncertního sálu Sydney Opera House
  • je také hlavním akustikem sálu v Katowicích, na kterém spolupracoval s Tomaszem Koniorem
  • o mimořádných schopnostech Yasuhisu Toyoty svědčí událost z Walt Disney Hall, na které spolupracoval s Frankem Gehrym. Orchestr zkoušel na slavnostní koncert k otevření nového sálu a při hlubších tónech se mu zdálo, že něco není v pořádku, že zvuk není takový, jaký by měl být. Pozvali si tedy pana Toyotu, ten si sedl do hlediště a hodinu poslouchal, jak hudebníci hrají. Poté vstal, ukázal na strop a řekl: „Vyměňte tuto desku a tamtu desku vzadu“. Později se ukázalo, že zmíněné dvě dřevěné desky měly jinou hustotu než ostatní.

 

Petr Hrůša (1955)

  • Projektant stavební části
  • brněnský architekt a zakladatel společnosti Architekti Hrůša & spol., Ateliér Brno, s. r. o.
  • držitel mnoha prestižních architektonických ocenění
  • autor význačných brněnských staveb např. Galerie Vaňkovka, Administrativního centra Trinity nebo Domini Parku, oceňované jsou i jeho úpravy veřejného prostoru, např. Moravského náměstí
  • v roce 2003 jmenován profesorem architektury

 

Kontakt pro média:

Kateřina Konečná, vedoucí PR a marketingu Filharmonie Brno

+420 775 426 040, katerina.konecna@filharmonie-brno.cz

 

© Filharmonie Brno | všechna práva vyhrazena

Foto Mezzosopranistka Magdalena Kožená, patronka nového koncertního sálu: © Mathias Bothor / DG.

Foto Filharmonie Brno na turné / Alte Oper Frankturt: © Tibor Florestan Pluto

Top