23. 3. 2017

Filharmonie hlásí vyprodáno. Nový sál opravdu potřebuje, zní z Brna

Filharmonie Brno hlásí vyprodáno. Zavedla nový druh vstupenek Stání + a zdůrazňuje potřebu nového sálu s větším hledištěm

Koncerty brněnské filharmonie se od Nového roku těší mimořádnému zájmu posluchačů. Z dvaceti večerů vystoupil orchestr před vyprodaným hledištěm desetkrát, při dalších koncertech zůstaly volné jednotky míst. Po vzoru Vídně a dalších hudebních metropolí se proto začaly na koncerty v Besedním domě prodávat vstupenky na tzv. Stání +. Ani ty ale nestačí. Je to další důkaz, že nový sál opravdu potřebujeme, ozývá se od hudebníků, jejich posluchačů, vedení filharmonie i města Brna.

Princip Stání + spočívá v tom, že si zájemce koupí místo na stání a pokud před začátkem koncertu zůstanou neobsazená místa, uvaděčka je usadí na ně. „Poprvé jsme novinku zavedli na koncert Sny o Francii začátkem března. Ve všech třech případech zájemci rychle rozebrali všech dvacet přidaných míst,“ informovala ředitelka Filharmonie Brno Marie Kučerová. Ani tato novinka podle ní nezvládla uspokojit zájem všech posluchačů.

Vstupenky na Stání + prodává filharmonie i na většinu zbývajících večerů sezony, které jsou již nyní vyprodány. Zájem o dubnový rodinný koncert Liška Bystrouška v hlavní roli byl dokonce tak velký, že se vedení rozhodlo přidat odpolední reprízu. „Nebudeme zastírat, že jedním z důvodů zvýšeného prodeje je fakt, že jsme museli zrušit osm abonentních koncertů v Janáčkově divadle, kde má hlediště oproti Besednímu domu dvojnásobnou kapacitu,“ podotkla Kučerová.

Plánovaná rekonstrukce a zavření divadla citelně komplikuje nadcházející filharmonickou sezonu. „Zahájíme ji netradičně v katedrále na Petrově, s jednou abonentní řadou se přesuneme na Stadion na Kounicově ulici, zkusíme i výstaviště,“ uvedl dramaturg orchestru Vítězslav Mikeš s tím, že omezení se výrazně promítne i do volby repertoáru.

S absencí prostor pro velké symfonické obsazení se brněnská filharmonie potýká několik let. Na podium domovského Besedního domu se vejde přibližně pět desítek hudebníků, dají se tam hrát jen komornější skladby. Proto orchestr provádí velká díla v Janáčkově divadle, které ovšem nemá vhodnou akustiku pro symfonickou hudbu, a posluchači jsou tam ochuzeni o adekvátní kvalitu zvuku. Nyní, se zavřením divadla, končí i tato možnost. „Znovu se tak zdůrazňuje naléhavá potřeba sálu. Věříme, že v dohledné době projekt dotáhneme do cíle. Stát, město a kraj podepsali memorandum o financování stavby. Nyní čekáme, až jej ministerstvo kultury předloží ke schválení vládě,“ uvedl brněnský primátor Petr Vokřál.

V sousedství Besedního domu, kde má sál vyrůst, nyní dělníci staví první etapu projektu – podzemní garáže. Souběžně s tím se připravuje soutěžní kolo na tzv. projektanta nadzemní části stavby, tedy na tým ve složení akustik, architekt a projektant. Tento tým navrhne samotný koncertní sál, jeho tvar, velikost, obložení a podobně. Z prvního kola výběrového řízení se kvalifikovaly dva týmy. Jádrem prvního je japonská společnost Nagata Acoustics, druhého americká společnost Ove Arup Partners. „Jsou to světové špičky v oblasti akustiky. Jsme spokojeni, že se nám do Brna podařilo přilákat tato dvě esa a věříme, že i to je jakýsi příslib, že sál skutečně postavíme,“ uvedl náměstek brněnského primátora pro oblast kultury Matěj Hollan. Pokud vše půjde podle plánu, stavaři první etapu dokončí na jaře příštího roku a začnou připravovat provázání s horní částí stavby.

Kontakt pro média:

Kateřina Konečná – PR manažerka Sálu pro Brno, 775 426 040, konecna@salprobrno.cz, www.salprobrno.cz

Monika Babincová – PR manažerka Filharmonie Brno, 770 100 716, monika.babincova@filharmonie-brno.cz, www.filharmonie-brno.cz