RSS Facebook

Magdalena Kožená, patronka nového koncertního sálu, si prohlédla místo, kde stavba vzniká. Staveništěm ji provedl brněnský primátor Petr Vokřál

TZ-22.6

Místo na rohu Besední a Veselé ulice, kde má vyrůst nový koncertní sál, navštívili 22. června vzácní hosté. Patronka projektu, světoznámá mezzosopranistka Magdalena Kožená se přišla podívat, jak pokračují stavební práce.

Staveništěm ji provedl brněnský primátor Petr Vokřál v doprovodu svého náměstka Matěje Hollana a ředitelky Filharmonie Brno Marie Kučerové. „Jsem velice ráda, že se po tolika letech čekání projekt rozhýbal. Trápí mne, že kolegové z filharmonie zkouší v nevyhovujících podmínkách a návštěvníci brněnských koncertů jsou ochuzeni o hudební zážitek,“ upozornila Kožená na to, že ve městě chybí sál s akustikou vhodnou pro velká symfonická díla. Brněnská rodačka také zdůraznila, že pokud sál nevznikne v nejbližších letech, promarní město významnou příležitost stát se pravou kulturní metropolí.

Brněnský primátor Petr Vokřál, který pěvkyni staveništěm provedl, má stejný názor. „Jsem si vědom toho, že město sál skutečně potřebuje. I proto ho vnímám jako jeden z nejvýznamnějších projektů, které by mělo Brno v nejbližších letech uskutečnit,“ konstatoval Vokřál. S pěvkyní se podíval, jak dělníci zpevňují převrtávanou stěnu podél staveniště, která má zabránit sesuvu půdy. „Pohybujeme se v historickém jádru města, v těsném sousedství domů, takže musíme postupovat obezřetně. Jakmile pomocí kovových osmimetrových kotev stěnu zpevníme, začneme hloubit stavební jámu,“ informoval přítomné Jan Strmiska z Brněnských komunikací, které řídí první etapy projektu, tedy stavbu podzemních garáží.

TZ-22.6Na cestě za novým koncertním sálem, udělalo Brno další významný krok začátkem května, kdy vypsalo výběrové řízení na projektanta stavby, tedy na tým, který navrhne dispoziční řešení vnitřku budovy a především samotný koncertní sál – jeho tvar, velikost, odhlučnění a podobně. Na základě žádosti několika zájemců o účast v soutěži město minulý týden prodloužilo lhůtu pro odevzdání přihlášek. Z původního 27. června na 1. srpna 2016. „Dá se říct, že jsme to čekali, předpokládáme totiž, že přihlášené týmy ve složení projektant, architekt, akustik budou mezinárodní. A právě komunikace a domluva s partnery v zahraničí je důvod, proč nás někteří požádali o prodloužení lhůty. Dali jsme jim tedy měsíc navíc,“ uvedl náměstek brněnského primátora Matěj Hollan. Podmínky soutěže město nastavilo přísně, chce totiž dosáhnout nejvyšší možné kvality. Mohou se tedy hlásit jen ti, kteří v posledních letech navrhovali a podíleli se na realizaci obdobných staveb.

Fakt, že špičková akustika sálu je velmi důležitá, potvrdila na místě také Kožená. Coby světoznámá mezzosopranistka s tím má mnoho osobních zkušeností. Kromě aktuálního stavu se zajímá i o budoucnost projektu. Tu jí představila ředitelka Filharmonie Brno Marie Kučerová. „Nový sál spojíme s Besedním domem prosklenou lávkou. Vznikne tady nádherné místo plné hudby, pro komorní skladby využijeme náš stávající sál, pro velká symfonická díla pak ten nový,“ informovala Kučerová. Zdůraznila, že považuje za velmi důležité, aby místo žilo celý den, nejen večer, a aby bylo přístupné lidem. Chce tedy například pořádat hudební dílny pro děti a připravovat zajímavý program například také na odpoledne. „Vznikne tu odpočinková zóna se zelení a kavárnami, věřím, že si sem lidé přijdou rádi odpočinout nejen z rušných ulic centra města,“ podotkla Kučerová. 

O Sálu pro Brno (Janáčkovo kulturní centrum)

Pod pracovním názvem Janáčkovo kulturní centrum se skrývá projekt na stavbu nového koncertního sálu pro Brno. Stane se domovem pro brněnskou filharmonii, jejíž více než stočlenné těleso evropské úrovně hraje i zkouší v nevyhovujících podmínkách. Na podium Besedního domu se orchestr nevejde a  Janáčkovo divadlo, kde často koncertuje, nenabízí vhodnou akustiku pro symfonickou hudbu. Posluchači tak vlastně nevědí, jak Filharmonie Brno zní v plném obsazení. „Díky novému sálu konečně ocení kvalitu orchestru a věřím, že Brno také přiláká špičkové zahraniční umělce, které nyní nemáme kam zvát,“ uvedla ředitelka Filharmonie Brno Marie Kučerová.

Patronkou projektu je brněnská rodačka a světoznámá mezzosopranistka Magdalena Kožená, stavbu podporuje také spisovatel Milan Kundera, dramatik Milan Uhde, hudebnice Iva Bittová, dirigenti Libor Pešek, Jakub Hrůša či Tomáš Netopil, hudebník Jiří Stivín nebo Jiří Pavlica. Podporu mu vyjádřil také moderátor Marek Eben, oděvní designerka Liběna Rochová, spisovatelka Kateřina Tučková či designer Maxim Velčovský a další významné osobnosti nejez z hudebního světa.

Nový sál vyroste na rohu Besední a Veselé ulice. Nabídne kapacitu 1250 míst a akustické parametry  nejvyšší světové úrovně. Celkové náklady mají dosáhnout 1,276  miliardy korun. Snahou města je zahájit stavbu na začátku roku 2018, tak, aby plynule navázala na první etapu, tedy stavbu podzemních garáží pro bezmála 200 aut.

Kontakt pro média

Kateřina Konečná – PR manažerka Sálu pro Brno, 775 426 040, konecna@salprobrno.cz

© Filharmonie Brno | všechna práva vyhrazena

Foto Mezzosopranistka Magdalena Kožená, patronka nového koncertního sálu: © Mathias Bothor / DG.

Foto Filharmonie Brno na turné / Alte Oper Frankturt: © Tibor Florestan Pluto

Top